Welkom op de weblog van groep 4. Op dit deel van de weblog is nieuws uit de groep te lezen. Dit betreft
o.a. belangrijke data en belangrijke zaken m.b.t. vakken
Mei 2022
De afsluitende les van Rots en Water is geweest. De ouder en kind les. De kinderen lieten vanmiddag zien wat zij geleerd hebben tijdens de Rots en Water lessen. De ouders mochten ook meedoen. En aan het einde van de les sloeg iedereen een plankje door!




April 2022




Taal
We zijn gestart in blok 4 (hoofdstuk 7 en 8). In deze hoofdstukken leren we een gedicht en een recept schrijven. Ook leren we werkwoorden herkennen en gebruiken.
Rekenen:
We leren plussommen en minsommen uitrekenen met sprongen van 10, de tafel van 3, een tabel gebruiken, rekenen over de 10 met behulp van de getallenlijn, gepast betalen, klokkijken met hele en halve uren.
Spelling
We werken de komende weken aan woordpakket 13 t/m 15.
Woordpakket 13
Samenstellingen (twee lettergrepen met twee of drie niet botsende medeklinkers)
[schaar] | |||
de balpen | de leesbril | de sneltrein | de schatkist |
de rugzak | de schooltas | de zwembroek | het schaakspel |
de voordeur | de smeerkaas | de fietspomp | het schrijfblok |
de soepkom | de stoelpoot | de gangkast | het dagboek |
de voetbal | de tuindeur | de hangmat | het puntdak |
de haarlak | de voortuin | de wijnfles | het springtouw |
het huisdier | de zitplaats | de fietsband | de kaasplank |
de roeiboot | het stokbrood |
Woordpakket 14
Verkleinwoorden met -je, -tje
[n + tje] | [r + tje] | [l + tje] | [woord +je] | [woord -t + je] |
het beentje | het haartje | het kuiltje | het hapje | het taartje |
het kroontje | het broertje | het steeltje | het huisje | het plaatje |
het kraantje | [!] | het stoeltje | het blokje | het vestje |
het treintje | het beertje | het schaaltje | het laarsje | het vuistje |
het veertje | ||||
het lijntje | het meertje | het paaltje | het muisje | het fluitje |
het zoontje | het scheurtje | het teiltje | het vorkje | het kastje |
Woordpakket 15
Tweelettergrepige woorden met -el, -er, -en, -te
[-el] | [-er] | [-en] | [-te] |
simpel | verder | blijken | de tante |
sluipen | de lente | ||
de deksel | de gieter | ruiken | de ruimte |
de sleutel | de moeder | de groente | |
de tempel | de kleuter | de keuken | de warmte |
de vlieger | |||
het zaagsel | het laken | ||
de keutel | de mijter | kijken | de kalmte |
het plaksel | de peuter | morgen | de verte |
de klinker | piepen |
Woordpakket 16
Tweelettergrepige woorden met be-, ge-, ver-, -te
[be-] | [ge-] | [ver-] | [te-] |
bedankt | gelijk | het verhaal | terug |
genoeg | het verlies | tekeer | |
het begin | het vervoer | teleur | |
het bezoek | het getal | het verzoek | terecht |
het bedrag | het gevaar | het verdriet | |
het besluit | het gedrag | het tehuis | |
het bedrijf | gemeen | het verkeer | het teveel |
het bezit | het gevoel | het vergiet | |
het bezwaar | het gezin | het verslag |
...................................................
November 2021
Taal
We zijn gestart in blok 3 (hoofdstuk 5 en 6). We hebben geleerd hoe je een mening geeft. Lidwoorden en verkleinwoorden leren we herkennen en gebruiken. Ook leren we een planning maken en een doetekst schrijven.
Rekenen:
We leren de tafel van 5, betekenis van het €-teken, betalen met 5, 10, 20, 50 en 100, spiegelen, tellen met sprongen van 10, maanden van het jaar, getallen splitsen tussen 10 en 20, blokkenbouwsels en plattegronden, een minsom uitrekenen met gebruik van een plussom.
Spelling
We werken de komende weken aan woordpakket 9 t/m 12.
Woordpakket 9
eenlettergrepige woorden met -ei of -ij
[-ei] | [-ei] | [-ij] | [-ij] |
mei | klein | blij | wijs |
reist | bijt | krijgt | |
de hei | fijn | ||
de klei | de trein | grijs | de pijl |
de geit | het zeil | de pijn | de lijst |
de dweil | het plein | de rijst | |
dreigt | de sprei | blijf | vijf |
de gein | de wei | het krijt | vrij |
de kei | kijk |
Woordpakket 10
Eenlettergrepige woorden met s- of z-
[s-] | [s-] | [z-] | [z-] |
sip | de som | zet | de zak |
suf | de soep | ziek | de zus |
de soort | zien | de zeef | |
de sik | zoek | de zeep | |
de sok | het sap | zoet | de zoon |
de sul | het sop | ||
het sein | soms | zat | zit |
de sier | surf | zeer | zuur |
soes | ziet |
Woordpakket 11
Eenlettergrepige woorden met -aai, -ooi en -oei
[-aai] | [-ooi] | [-oei] | [-aai, -oei, -ooi+ mk] |
saai | de gooi | oei | loeit |
fraai | de kooi | foei | gloeit |
de plooi | bloei | ||
de aai | de prooi | groei | nooit |
de baai | knoei | strooit | |
de haai | het hooi | ||
zwaait | |||
de draai | mooi | de boei | maait |
de kraai | de zooi | ooit | |
naai | waait | ||
taai |
Woordpakket 12
Eenlettergrepige woorden met -d
[-aard] | [-and] | [-ld] | [-nd] | [-d] |
de baard | de hand | de naald | de hond | de hoed |
de haard | de mand | de speld | de mond | de meid |
de brand | de maand | |||
het paard | het veld | de wind | het bord | |
het zwaard | het strand | het beeld | het hoofd | |
het land | de held | de wond | het woord | |
de tand | het schild | de vriend | het hemd | |
de wand | de tijd |
........................................................
Oktober 2021
Taal
We hebben het tweede blok afgerond. Dat betekent dat we de eerste vier hoofdstukken hebben gehad. De kinderen weten inmiddels al aardig hoe ze moeten schrijven in hun taalschrift.
In totaal hebben we nu 80 nieuwe woordenschatwoorden geleerd. We hebben geleerd over samenstellingen en verkleinwoorden. Ook leerden we hoe we een formulier moeten invullen. Tenslotte hebben we geleerd wat een weettekst is en een reclametekst.
Rekenen:
We leren naar een getal springen op de getallenlijn, familiesommen tot 100, betekenis centimeter, minsommen over de 10, betalen met geld, tafel van 2, betekenis en waarde kilogram, terug- of verder springen naar een tiental, tafel van 10, analoge en digitale tijden.
Spelling
We werken de komende weken aan woordpakket 5 t/m 8. Hierin komen achtereenvolgens -ng,-nk, f/v en -eer/-oor/-eur woorden aan bod.
Woordpakket 5
Eenlettergrepige woorden met ng
[-ang] | [-eng] | [-ing] | [-ong] | [-ng + medeklinker(s)] |
bang | eng | dwing | jong | langs |
meng | ||||
de gang | streng | de ring | de long | brengt |
de wang | de kring | de tong | springt | |
de slang | het kreng | de sprong | ||
het ding | de angst | |||
lang | breng | ging | zong | dringt (voor) |
de tang | hing | de vangst | ||
de stang | zing |
Woordpakket 6
eenlettergrepige woorden met nk
[-ank] | [-ink] | [-onk] | [-nk + medeklinker] |
mank | drink | zonk | links |
flink | klonk | bonkt | |
de bank | hink | schonk | denkt |
de drank | zink | klinkt | |
de klank | de vonk | ||
de plank | de pink | de stronk | de inkt |
blank | link | blonk | blinkt |
dank | de vink | drinkt | |
slank | stinkt | ||
de stank |
Woordpakket 7
eenlettergrepige woorden met f / v
[f + klinker] | [f + medeklinker] | [v + klinker] | [v + medeklinker] |
fel | fris | vel | vreest |
fors | vol | ||
de friet | vals | de vraag | |
de fee | |||
de fiets | de flap | de vorst | de vlam |
de fles | de vlieg | ||
het feest | de fluit | het vuur | het vlees |
de fik | de flat | vers | de vlek |
het fort | de frons | voelt | de vloer |
het fruit | vlot |
Woordpakket 8
eenlettergrepige woorden met eer, oor en eur
[-eer] | [-oor] | [-eur] | [-eer, -oor, -eur] + nog een letter |
teer | door | zeur | leert |
vroor | |||
de beer | de deur | hoort | |
de peer | de boor | de geur | de poort |
het meer | het koor | de kleur | |
het weer | het spoor | de scheur | de koorts |
de beurt | |||
de heer | goor | de sleur | stoort |
de keer | voor | treur | keurt |
de speer | |||
de veer |
September 2021
Taal
We hebben de eerste twee hoofdstukken afgerond. Elk hoofdstuk leren we 20 woorden voor woordenschat. We leren gericht luisteren naar elkaar, een beeldverhaal herkennen en schrijven, wat een samenstelling is en deze herkennen, een gesprek samenvatten.
Rekenen:
Momenteel zijn we ons aan het oriënteren op de getallenlijn t/m 100. We herhalen het herhaald optellen als voorbereiding op de vermenigvuldigingen/de tafels.
Spelling
We hebben het eerste blok van spelling bijna klaar. Deze week krijgen we het laatste woordpakket aangeleerd. Hierna gaan we toetsen of de leerlingen de spellingsafspraken voldoende beheersen of dat we er nog extra mee aan de slag moeten. We herhalen of verdiepen na deze toets. We leerden luisterwoorden met drie medeklinkers, luisterwoorden met ui-eu, ook-zo woorden met sch/schr en ook-zo woorden waar je een u hoort, maar niet schrijft (jurruk - jurk)
Woordpakket 3
scheef | de schat | de schaaf | schreef |
scheel | de schaar | de schaal | schrik |
schiet | de schep | de schoen | de schram |
schor | de schil | de school | het schrift |
de schop | het schaap | ||
het schip | het schort | ||
schel | schuil | schaamt (zich) | de schroef |
schuin | de schaats | schrok | |
de schuur | |||
schoon | |||
schoot (op) |
Woordpakket 4
elf | kalm | warm | de jurk | erg |
de helft | de film | de arm | de vork | de berg |
de golf | de helm | de vorm | het park | |
de wolf | het werk | de verf | ||
de melk | ||||
de wolk | het dorp | |||
het kalf | de schelp | storm | sterk | de slurf |
twaalf | de herfst | |||
zelf | durft | |||
volgt |
.................................................
augustus 2021
Taal
We hebben kennisgemaakt met de hoofdrolspelers in de taalmethode. Daarnaast hebben we geleerd hoe we de taallessen in ons schrift op kunnen schrijven. We hebben geleerd wat namen voor personen/dieren zijn en woorden voor personen/dieren/dingen en dat we deze woorden en namen zelfstandig naamwoorden noemen. In dit blok staan tante Jet en haar dieren centraal. We leren o.a. overleggen in kleine groepjes, een verhaal navertellen, iets voorspellen, je mening geven en onderbouwen, enkelvoud, meervoud en lidwoorden, een verhaal schrijven.
Spelling
We zijn in de tweede schoolweek gestart met spelling. Elke week staat er een woordpakket centraal.
Week 1: luisterwoorden met drie medeklinkers
Week 2: luisterwoorden met ui-eu
Woordpakket 1
de spleet | spreek | de barst | morst |
de borst | |||
de straat | strekt | de dorst | wenst |
de straf | strak | de kerst | minst |
de streep | |||
de strik | botst | ||
de stroom | klotst | ||
de stroop | laatst | ||
straks | verst | bonst | |
de streek | de worst | de kunst | |
de winst | |||
de komst | |||
de korst | |||
klutst |
Woordpakket 2
de beuk | de kluif | buigt | thuis |
de breuk | de kluis | sluipt | |
de deugd | de pruik | ||
de dreun | de struik | kreukt | |
de gleuf | de trui | leukst | |
de keus | de vuist | ||
de spreuk | het kruis | ||
de steun | |||
de deuk | de druif | juist | |
de jeuk | de duim | kreunt | |
de kneus | de luis | ||
heus | bruin |
In onze groep zitten 21 kinderen. Zij krijgen les van Miranda (maandag/dinsdag) en Maaike (woensdag t/m vrijdag). Op dinsdag en donderdag hebben de kinderen gymnastiek van juf Annemiek. Jolijn, stagiaire onderwijsassistent, derde jaar, loopt het hele schooljaar bij ons stage op de maandag en dinsdag en vanaf november ook op de vrijdag. De overgang van groep 3 naar groep 4 is best groot. De kinderen moeten aan veel nieuwe dingen wennen, o.a. nieuwe vakken. In het begin van groep 4 (de eerste weken) doen we veel lessen samen, zodat de kinderen goed aan de methoden en het werken in schriftjes kunnen wennen. Na een paar weken wordt er van de kinderen meer zelfstandigheid verwacht.
Rekenen
Voor rekenen werken we net als in groep 3 met de methode "De wereld in getallen". Ook hier wordt onderscheid gemaakt in de lesstof (blauwe kant) en de verwerkingsstof (rode kant). Eerst krijgen alle kinderen instructie van nieuwe lesstof met behulp van het lesboek (blauwe kant). Daarnaast is voor de kinderen die de nieuwe lesstof nog lastig vinden een verlengde instructie bij elke les (bijwerkboek). Vervolgens oefent ieder kind zelfstandig met behulp van de weektaak op zijn eigen niveau. De rode kant (taken) bestaan alleen uit sommen die de leerlingen al eerder aangeboden hebben gekregen. Deze taken maken zij zelfstandig met behulp van de rekenweektaak.
In groep 4 komt aan bod:
- de oriëntatie op de getallen t/m 100
- het optellen en aftrekken t/m met 100 (in eerste instantie t/m 20, later t/m 100)
- de tafels van 0, 1, 2, 3,4 ,5, 6 en 10
- delen (een eerste oriëntatie, steeds wordt een relatie gelegd met het vermenigvuldigen)
- geld (alle munten en de biljetten 5, 10, 20, 50 en 100 en gepast betalen en teruggeven)
- tijd (hele en halve uren analoog en digitaal en de jaarkalender)
- meten (standaardmaten lengte (meter en centimeter) / standaardmaat gewicht (gram en kilogram) / standaardmaat inhoud (liter))
- meetkunde (spiegelen, blokkenbouwsels en plattegronden)
Taal
We werken voor taal met de methode "taalverhaal.nu". De taalmethode bestaat uit zes thema's. Elk thema duurt vijf weken. Er zijn 5 taallessen per week. Elk thema eindigt met een toetsweek, waarna herhalingslessen en verrijkingslessen aanbod komen. Na twee thema's is er een parkeerweek. In deze week blikken we terug op wat we geleerd hebben en is er ruimte om onderdelen te herhalen of juist te verdiepen.
In groep 4 komt aan bod:
- de uitbreiding van de woordenschat
- leesbegrip
- spreken
- luisteren
- woord- en zinsbouw
- stellen
- spellen
Spelling
Taalverhaal.nu spelling bestaat uit 6 thema's. Elk thema duurt 5 weken. Waarin verschillende spellingsregels aan bod komen. Op de schoolwebsite onder "nieuws uit de groep" kunt u lezen met welke spellingsafspraken we in de klas bezig zijn.
Technisch lezen
Voor technisch lezen gebruiken wij de methode Estafette. De kinderen krijgen les in niveau groepen. Groep 1 zijn de zwakke lezers, zij krijgen de hele les begeleiding van de leerkracht. Groep 2 is de basisgroep, zijn doen het eerste gedeelte samen met de leerkracht om vervolgens zelfstandig de verwerkingsopdrachten te maken. Groep 3 zijn de sterke lezers, zij werken in een ander moeilijker werkboekje en werken geheel zelfstandig. Daarnaast krijgen de kinderen in de klas voldoende gelegenheid om zelfstandig te lezen. Toch willen wij vragen om ook thuis regelmatig met uw kind te lezen.
Begrijpend lezen
In groep 4 starten we in de tweede helft van het schooljaar met de methode "nieuwsbegrip" voor begrijpend lezen. Deze methode werkt samen met het Jeugdjournaal en gebruikt teksten over actuele thema's. Bij het thema hoort ook een filmpje met informatie.
Om de kinderen te helpen bij het lezen van teksten gebruiken we een stappenplan. Dit stappenplan geeft aanwijzingen voor het verwerken van de tekst voor, tijdens en na het lezen. Daarnaast kent de methode de volgende strategieën:
- voorspellen
- ophelderen van onduidelijkheden en moeilijke woorden
- vragen stellen
- relaties en verwijswoorden
- samenvatten
Schrijven
Om goed en duidelijk (aan elkaar) te leren schrijven, maken wij gebruik van de methode klinkers. Dit jaar ligt de nadruk op het schrijven van hoofdletters.
Overige vakken
Naast rekenen, taal/spelling en schrijven hebben de kinderen nog verschillende andere vakken.
Op maandag hebben de kinderen tekenen. Op donderdag is er een creatief circuit, waarbij de kinderen van groep 3 t/m groep 5 gemixt door elkaar heen aan bepaalde technieken werken. Op woensdag hebben de kinderen wereldoriëntatie middels de methode blink. Daarnaast is er nog muziek, kleur en basicly.
Inzet van digitale leermiddelen
We gebruiken digitale leermiddelen zoveel als mogelijk is. Alle kinderen komen voortdurend aan bod om extra te oefenen voor de verschillende vakken.
Thuis kunnen de kinderen oefenen met rekentuin.
Daarnaast hebben we i-pads in de klas, waar we dagelijks op oefenen.
Tot slot.
Natuurlijk zijn er ook dit jaar spreekavonden, maar mocht u tussentijds een gesprek willen dan kunt u altijd een afspraak maken.
Wij hopen op een fijn schooljaar en een prettige samenwerking!
Maaike Brilstra en Miranda Visser