Zaterdag 4 april:
Alweer een week voorbij. En volgens mij beginnen we allemaal ons ritme wat te vinden in deze bijzondere tijd. Iedereen op zijn eigen manier. En dat is goed. Je eigen manier. Doe dat ook met het werk van de kinderen. Probeer ze daar waar kan te begeleiden maar het moet geen strijd worden.   Kijk samen wat haalbaar is. (minder bv met aantal rijtjes als dat die dag beter is)
Bij sommige kinderen is het wel belangrijk om hun werk te checken. Loop aan het eind van de dag samen even de dagtaak langs. Je kan ook een foto maken van bepaald werk als je wil dat ik het nakijk.
Digitaal oefenen wordt door een aantal niet zoveel gedaan. Ik heb dit al met een aantal kinderen besproken en zal indien nodig contact opnemen met jullie.  Ook is het voor een aantal kinderen erg belangrijk om dagelijks hardop te lezen op de voor- koor- zelf methode (zie uitleg bij 31 maart). De kinderen weten zelf wel of ze dat moeten doen en anders kan je het mij natuurlijk vragen.
In MT staat de nieuwe weektaak klaar, nieuwe taalbladen, verhaaltjessommen (2 per niveau, de kinderen weten zelf welke ze moeten maken) en klokken. (dit alles zat niet in de tas met spullen, dus eventueel uitprinten of in een schriftje)
Ik wens jullie allemaal een zonnig weekend.
Rivka


Dinsdag 31 maart:
Hallo.
Ik zet vanavond rond 20 uur het nieuwe werk klaar voor de kinderen in MT. Je gaat naar het pictogram  activiteit en dan naar bestanden. Ik verwijder dan ook het "oude" werk om het overzichtelijk te houden.
Ik heb nu een weektaak van 3 dagen gemaakt en volgende week loopt het weer van maandag tot vrijdag. Als er live lessen zijn, zijn die van onze groep altijd om 10 uur. In de weektaak is te vinden wanneer. (belangrijk dat kinderen meedoen, omdat er nieuwe stof wordt uitgelegd) Ik probeer nu per vak kort even uitleg te geven. Ik denk dat de kinderen zelf ook wel goed weten wat ze moeten doen.
Rekenen:
Vanaf morgen gaan we verder met de methode. In de weektaak staat wanneer er live instructie wordt gegeven. Het is belangrijk dat de kinderen hier bij aanwezig zijn. De live lessen zijn via MT te volgen. In bestanden is een mapje rekenen. Hier zijn de werkboeken en de lesboeken te vinden. Ook eventueel extra werk (herhalen of verrijken) Op de weektaak staat wat de kinderen per dag moeten doen. Ik ga ervan uit dat ze zelf nog weten of ze *, ** of *** moeten maken. Ook dagelijks Bingel doen. Hier is nog genoeg te herhalen voor iedereen.
Spelling:
Vanaf donderdag gaan we verder met blok 6. Er is dan ook een live instructie. In het mapje spelling zitten de lessen. daarnaast herhalingsbladen en plusbladen voor de liefhebbers. Ook zorgen dat ze op taalverhaal. spelling aan de slag gaan. Nog niet verder dan blok 6. Voor bijna iedereen staat er nog genoeg open. 
Lezen:
Ik heb leesbladen klaar gezet. Voor de connect lezers en aanpak 1 lezers is het echt belangrijk dagelijks te lezen. Het beste is dat een ouder de tekst voorleest, kind leest mee. Dan samen lezen en tenslotte het kind hard op alleen. Belangrijk dat je klopt als je een foutje hoort zodat je kind het zelf kan verbeteren. 
Aanpak 2 en de lopers mogen de tekst hard op voorlezen. Let vooral op mooi op toon, pauze etc. 
Daarnaast lekker in je eigen boek lezen.
Taal:
Herhalen op taalzee en werkbladen. Zie mapje taal en weektaak. OOk hier staat nog genoeg open op taalverhaal.taal.
Nieuwsbegrip digitaal:
Deze week is het de tekst over de gebarentolk. Ze moeten woordenschat doen en andere tekstsoort. De 1e doen veel kinderen niet.
Schrijven: 
2 bladzijde per week

Ik wens iedereen weer veel succes en chat of mail als er vragen zijn. Echt doen!!!! En als er vragen zijn kunnen de kinderen ook zelf chatten en eventueel een bel afspraak maken.


Dinsdag 23 maart:

Hallo allemaal.

Vanaf morgen moeten de kinderen aan hun nieuwe weektaak werken. Ook deze week zet ik het in zuluconnect klaar. Ik heb ook een versie op "papier" gemaakt. Ik laat het aan de kinderen over wat ze prettig vinden. Voordeel van deze laatste is dat ze kunnen afkruisen wat ze gedaan hebben.

Ik heb alle werkbladen klaar gezet in Microsoft teams. Rekenen heb ik verdeeld in 3 niveaus. Ik heb hun sterren van hun weektaak aangehouden. 
Ik hoop dat iedereen het kan printen. Anders kun je op squla en junioreinstein online oefenen. De wachtwoorden staan ook bij bestanden op MT. Hier is ook een instructiefilmpje te vinden over Microsoft teams.
Ik hoop dat iedereen weer verder aan de slag kan. Het is en blijft allemaal raar en een zoektocht. We doen met ons allen ons best. Neem even de tijd om Microsoft teams te ontdekken. Het gaat vooral eerst om het chatten en het vinden van de bestanden.
Kinderen kunnen ook aangeven als ze willen chatten met mij. Dan maken we even een afspraak.
Succes!



Maandag 22 maart:
Hallo allemaal.
Ik hoop dat jullie ondanks alles toch een fijn weekend hebben gehad. Ik wel. Lekker gewerkt in de tuin. Gewandeld (alleen), gelezen, spelletjes met Loes en Stein gedaan en film gekeken.
Ik hoop dat iedereen weer met frisse moed aan de slag is gegaan. Ik zie dat nog niet alle kinderen de spellingstoets hebben gedaan en ook moeten een aantal nog nieuwsbegrip doen. Dit moet voor woensdag af zijn.
Ik zie dat veel hard aan het werk zijn geweest met rekentuin en taalzee. Helaas ook een aantal kinderen niet. Dit is niet verstandig. Het is belangrijk dat de kinderen wel aan het werk blijven. Ook is er voor iedereen genoeg te oefenen met rekenen op Bingel.
Vanaf woensdag komt er een nieuwe weektaak. We hebben ervoor gekozen dat de kinderen geen werk meer mogen halen op school. Ik ben bezig om werkbladen te downloaden zodat jullie deze via een link op het weblog kunnen openen.
Ook heeft groep 5 nu zijn eigen officeteam. Kinderen kunnen hier via zuluconnect naar toe. Ik zal hier ook de komende dagen het werk klaarzetten.
Het mooie van officeteams is dat de kinderen met mij  kunnen chatten en dat we ook live met beeld kunnen chatten. Ik ga me daar vandaag en morgen verder in verdiepen. Maar ze kunnen al wel een berichtje sturen om het uit te proberen.
Tot zover. Fijne avond
Rivka

Donderdag 19 maart:
Even een kort berichtje. Ik zie dat een aantal van jullie al  druk bezig zijn geweest met Nieuwsbegrip en spelling. Super.
Af en toe is het lastig om op Zuluconnect te komen. Wij kunnen hier als school helaas niets aan doen. Ze proberen dit wel te verbeteren.
Ik kreeg van een aantal kinderen de vraag wat hun wachtwoord voor squla is. Ik heb een groepsaccount gemaakt. Onze groep is Tiggeltoppers5. Daarnaast voeg ik hieronder de namen en wachtwoorden toe. Ik ga ervan uit dat iedereen keurig op zijn eigen account gaat werken. Squla is een extra mogelijkheid om te oefenen. Dit moet dus niet. Maar nogmaals er was vraag naar. Dus als je het leuk vindt, kan je daar nu mee aan de slag.
En nogmaasl mail me gerust voor vragen of gewoon een babbeltje. Geef ook aan als je iets mist of iets teveel is. Dan neem ik dat volgende week  mee.
Groetjes Rivka




Dinsdag 17 maart:

Hallo allemaal, 

In dit bericht probeer ik uit te leggen hoe de kinderen thuis aan de slag gaan:

Woensdag ligt er werk voor de kinderen en de wachtwoorden. Het is de bedoeling dat je alleen komt om spullen te halen. Vragen kun je naar mij mailen. Graag aan het onderstaande rooster houden. 

A - E  9.00 uur    F - J  9.30 uur   K - P  10.00 uur    R - U  10.30 uur  en  V - Z 11.00 uur. 

Via Zuluconnect zal er vanaf woensdag een weektaak klaar staan.

Hier onder een voorbeeld van een dagtaak: (ook te vinden op Zuluconnect) 

Werken van 9 tot 11 uur 

  •  30 minuten rekenen (rekentuin, werkbladen, Bingel) 

  • 30 minuten taal (werkbladen, taalverhaal digitaal maar stoppen bij blok 6, taalzee) 

  • 15 minuten spelling (toets digitaal en werkbladen) 

  • 30 minuten lezen (eigen boek, v&v en leesboekje estafette) 

  • Daarnaast 2 keer een bladzijde schrijven in de week 

  • 1 x Nieuwsbegrip andere tekstsoort en 1 keer woordenschat digitaal

    https://youtu.be/muOTs70FDpQ    Een link  waar het  delen met rest nog even wordt herhaald.
     

Extra dingen: 

  • Ik heb alle Blink lessen opengezet. De kinderen kunnen de opdrachten nogmaals digitaal maken, filmpjes kijken of de plusopdrachten maken. 

  • Spelling oefenen via MeesterKlaas. 

  • Words en Birds 

  • Junior Einstein 

  • Squla 

  • Extra oefenen van de tafels en de klokken . (bespreek met uw kind welke tafels nog lastig zijn en laat die een week oefenen)

Verder staat internet vol met allerlei andere tips en leuke activiteiten. (online muziekles, toneel les, creatieve opdrachten etc).

Mochten jullie  vragen hebben dan mogen jullie mij mailen r.veenker@lauwerseneems.nl.

Dit geldt uiteraard ook voor de kinderen. Ook als ze gewoon even contact willen hebben, mogen ze mailen. Of als ze iets willen delen (een verhaal, tekening of wat dan ook)

Veel succes in deze bijzondere tijden. Maak er wat van met elkaar!

Rivka 

PS En natuurlijk moet er goed worden bewogen. Daarom hier een lijst met allerlei leuke activiteiten, dansjes, enz. Klik hier voor  Bewegen thuis voor alle leeftijden



23 januari:
Tafels oefenen.
De kinderen hebben vorige week zelf goed nagedacht over welke tafels ze nog moeilijk vinden, welke al best goed gaan en welke al helemaal snel gaan. Ze hebben dit op een papier  geschreven in een rood, oranje en groen vak. Vervolgens hebben ze zelf gekozen welke tafel ze deze week gaan oefenen. Ook hebben ze aan gegeven hoe ze gaan oefenen (werkblad, thuis, samen, school etc)
Vrijdag gaan ze elkaar overhoren en kijken of de tafel naar een ander kleurtje gaat.
Het zou fijn zijn als u uw kind helpt bij het oefenen en overhoren. Als het goed is weten ze welke tafels ze gaan oefenen.



6 januari
Natuurlijk wens ik jullie allemaal een mooi 2020.

Deze week gaan we met spelling aan de slag met woordpakket 13, de week daarna
pakket 14, dan15 en in de 4e week met pakket 16.
De kinderen kunnen de woorden thuis ook oefenen. De woorden zijn in onderstaande link te vinden.
WOORDPAKKET GROEP 5:
Groep+5+woordpakketten.docx

Ook gaan we de komende weken weer verder met het herhalen van de tafels. Vrijdag 17 januari moeten ze de tafel van 8 kennen. Het is verstandig om regelmatig de tafels te herhalen. Door elkaar en op tempo. Een aantal kinderen vinden de tafels nog erg lastig maar oefenen ook te weinig. Ze merken dat steeds meer tijdens het rekenen. Dus goed oefenen.

Belangrijke data:
15 januari:                              schoolfotograaf
6 februari:                                rapport mee
11 februari:                            studiedag, kinderen vrij
13 februari:                            remproef
week 7 en 9:                            rapport gesprekken
17 t/m 21 februari:            vakantie
23  t/m 26 maart:                projectweek
9 april:                                        viering groep 5
24 april:                                       komingsspelen
27 april  t/m 8 mei:              vakantie
20 mei:                                        meesters- en juffendag
21 t/m 24 mei                          vrij
27 mei:                                        studiedag, kinderen vrij
3 juni:                                            sportdag groep 5 en 6
19 juni:                                           rapport mee
22 juni:                                        studiedag. kinderen vrij
week 26:                                    rapport gesprekken
3 juli:                                            laatste schooldag, 12 uur vrij