Nieuws uit de groep                       
Welkom op de weblog van groep 7. Op dit deel van de weblog is nieuws uit de groep te lezen. Dit betreft o.a.  belangrijke data en belangrijke zaken m.b.t. corona en de vakken. Onderaan deze weblog zijn linkjes te vinden met betrekking tot het voortgezet onderwijs, voor degene die zich daar alvast op wil oriënteren. 

Lees het eens door, gaandeweg zal ik deze pagina aanvullen met nieuws uit de groep. 

Groeten Vera Gramsbergen. 


Via mail ben ik bereikbaar op v.gramsbergen@lauwerseneems.nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mochten jullie thuis aan de slag willen dan is hieronder extra oefenstof te vinden: 
  • Begrijpend lezen: Dat kan met Nieuwsbegrip (via Zuluconnect), kies 'archiefteksten'. Bij deze archieftekst is een gewone online les met vragen over de tekst en een woordenschat les waarmee geoefend kan worden. 
  • Spelling: De woordpakketten kunnen geoefend worden op > Spelling woordpakketten 7  < . Het huidige woordpakket is goed om te herhalen, maar ook oudere! Oefen ze dan vooral met de spellingsregels erbij. In het tekstboek is dit ook allemaal te vinden, zie lessen 1 van elk woordpakket.  In het tekstboek staan de spellingsafspraken nog eens allemaal duidelijk beschreven. 
  • Werkwoordspelling: In de klas werken we momenteel met de denkstappenkaart. Deze helpt met de juiste denkstappen aan te bieden. Wanneer jullie thuis gaan oefenen met het werkwoordpakket, gebruik deze er dan bij.  
  • Rekenen: in de weektaak staan Bingel en rekentuin. Daarnaast krijgen de kinderen een blad met redactiesommen als huiswerk. Dit sluit aan bij de Cito opdrachten. Wanneer u meer wilt oefenen dan kan dat via google, en dan 'redactiesommen' (of verhaaltjessommen) 'groep 7' intypen. Met kladpapier uitrekenen is het beste om alle denkstappen te volgen en mee te kijken. 
  • Taal: In Zuluconnect staat Taalverhaal. Deze biedt per hoofdstuk oefenopdrachten aan. Ook zijn hier instructiefilmpjes terug te kijken. 
  • Technisch lezen: Leeskilometers maken! Het liefste hardop. Een boek, de krant, strips, ondertiteling, verkeersborden, achterkant van het (melk)pak, ingrediënten van een recept, etc... Alles telt mee! Lezen moet leuk blijven dus kies samen een goed leesboek uit. Kijk dan vooral ook even naar de binnenkant; is het een doorlopend verhaal of zijn de bladzijdes gevuld met veel plaatjes en verschillende lettertypen? Hoe meer rustige tekst, hoe beter de rode draad te volgen is en dat geeft steun. 
  • Verkeer: Op Zuluconnect staat een tegeltje met de naam 'verkeersexamen oefenen'. Hier zijn de borden, begrippen, instructies en oefenexamens te vinden. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Online op Zuluconnect:
Klik op onderstaande afbeelding om op Zuluconnect te komen. Log in met de gegevens die je van de leerkracht hebt gekregen. Via deze weg kunnen de leerlingen bijvoorbeeld bij de programma's Topomaster, 123Zing, Rekentuin, Taalzee, Taalverhaal en Nieuwsbegrip komen.
                                                                                                                            
 
     Spelling woordpakket groep  7


Belangrijke data:
zie ook de kalender die u heeft ontvangen en de Tiggeltjes. 
Studiedagen, kinderen vrij: 8-2 (deze vrije dag wordt ingetrokken!), 19-2, 12-5, 18-6, 21-6 en 9-7.
 
4 december Sinterklaasviering
17 december Kertstdiner
18 december 12:00 uur vrij
19 december t/m 3 januari 2021 Kerstvakantie
datum volgt dode hoek les
datum volgt op bezoek bij het Groninger landschap
22 t/m 26 februari      Voorjaarsvakantie
2 april Goede Vrijdag
5 april Paasmaandag
26 april t/m 7 mei Meivakantie
13 mei, 14 mei Hemelvaartsdag, vrij
19 t/m 21 mei Kamp naar Schiermonnikoog ?
24 mei Pinkstermaandag
17 juni Sportdag gr 7 ?
9 juli laatste schooldag
12 juli t/m 20 augustus zomervakantie
   
   
   
   

In tijden van thuisonderwijs:
Onderstaande informatie heeft alleen betrekking tot thuisonderwijs.

De Weektaak
Hier staat per dag een tijdschema met opdrachten. Onderaan de weektaak staat keuzewerk. Dit is 'moet werk' en verdelen de kinderen zelf over de hele week. Ze kiezen zelf (plannen) wanneer ze dit doen. Keuzewerk bewaren tot vrijdag is niet handig, daarvoor is het meestal te veel in 1 keer... Het is goed om dit schema samen met uw kind goed te bekijken. De kinderen weten heel goed waar ze de opdrachten op de computer kunnen vinden. Hier werken ze op school namelijk ook mee. 

Rekenen
Voor het vak rekenen werken de leerlingen met Rekentuin en Bingel (Wereld in getallen), twee computerprogramma's. Elke dag kunnen de kinderen 15 minuten bezig gaan met Rekentuin.  De kinderen wisselen zelf deze onderdelen af gedurende de week. Bingel (WIG) is een computerprogramma met extra oefenmateriaal die hoort bij de methode. Alle leerlingen hebben hier nog wel taken in open staan waar ze mee aan de slag kunnen / extra mee kunnen oefenen. Bingel loopt gelijk met de rekenlessen zodat ze aansluitend oefenmateriaal krijgen. 

Taal
Voor taal kunnen de leerlingen verder werken met het computerprogramma taalverhaal.nu. Belangrijk is dat leerlingen het werk t/m het blok waarin ze met de lessen zijn mogen maken. Wanneer het volgende blok in beeld verschijnt mogen ze stoppen. Dit hoort namelijk bij de nieuwe lesstof. Kinderen die op schema lopen kunnen extra oefenen met Taalzee. Wanneer er toetsen zijn van taal zorg ik dat deze klaarstaan zodat ze deze thuis (alleen!) kunnen maken, net zoals ze in de klas gewend zijn. 

Spelling
Voor spelling staat wekelijks het woordpakket op de planning. Wanneer er toetsen zijn van spelling zorg ik dat deze klaarstaan zodat ze deze thuis (alleen!) kunnen maken, net zoals ze in de klas gewend zijn. 

Keuzewerk 
Niet ieder kind werkt even snel en daarom heeft niet iedereen evenveel tijd voor het keuzewerk. Toch is het belangrijk iedere dag iets van het keuzewerk te maken, zodat het op vrijdag niet allemaal nog moet gedaan. Dat is namelijk te veel voor 1 dag. Als de kinderen bezig gaan met taal- of spellingoefeningen van Taalverhaal, dan mogen ze voorlopig alleen oefeningen maken van het blok waarmee we bezig zijn met de lessen. Dus niet vooruit werken.

Schrijven
We hebben al heel veel aan schrijven gedaan voordat de school dicht ging. Nu, vanwege corona, werkt iedereen thuis en kan ik niet zien hoe het gaat. Daarom gaan we pas met schrijven verder zodra de school weer open gaat. Ik vind het fijn om met de kinderen mee te kijken onder het werken en tijdens de les aanwijzingen te geven. Ook merk ik dat er thuis minder rekening word gehouden met de (school)schrijfletters, dus daarom gaan we op school nog weer even alles bij langs.

Verkeer
Dit onderdeel komt de komende periode weer aan bod. Helaas werken we nu thuis. Zodra er meer bekend is hoe ik deze lessen kan vormgeven op afstand, breng ik jullie op de hoogte. 
Voor het oefenen van de verschillende thema's ga naar: https://examen.vvn.nl/verkeerskennis
Voor het maken van een oefenexamen ga naar: https://examen.vvn.nl/oefenen  (scroll een stukje naar beneden)


TOPO
De leerlingen kunnen aan de slag met de volgende levels. Deze zet ik klaar en zijn te vinden op de weektaak. 

Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur. 
 Hiervoor gebruiken we de methode 'Blink' en wisselen Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur met elkaar af.

Nieuwsbegrip 
De leerlingen maken wekelijks het onderdeel ''andere tekstsoorten'' die hoort bij de desbetreffende week. Ook kunnen ze dan de bijbehorende woordenschatles hiervan online maken. 

Werkstuk
Sinds 21 januari 2021 hebben de kinderen de opdracht gekregen om aan hun werkstuk te werken. Hoe dat moet??? Zie onderaan deze pagina het document 'Werkstukken op de Tiggeldobbe'. Dit document staat ook in Teams en is verstuurd aan de ouders van groep 7 in de Parro van 22 januari 2021.
Werken aan het werkstuk lijkt mij in deze tijd zeer verstandig, nuttig en leuk! Ik heb al een aantal onderwerpen doorgekregen en word er erg enthousiast van!
Het zou fijn zijn als iedereen op maandag 19 april 2021  het werkstuk af heeft. Dan kun je het diezelfde week inleveren en als er dingen tegenzitten, heb je nog even tijd om wat aan te passen. De uiterste inleverdatum is Woensdag 21 april 2021. In de meivakantie worden namelijk de werkstukken beoordeeld.


Voor vragen/opmerkingen hierover graag bovenstaand mailadres gebruiken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Microsoft Teams, wat staat waar. 

Vanwege Corona werken we veel vaker digitaal. Zoals bij de oudergesprekken het geval was.
Hieronder is meer informatie terug te lezen m.b.t. Microsoft Teams.  

 
Uitleg Microsoft Teams
1. Log in bij Zuluconnect 


2. Klik op het logo van Microsoft Teams



3. Klik op Tiggeldobbe groep 7


4. Onder het kopje ''Post'' vind je de mededelingen. Hier zie je ook de uitnodiging om deel te nemen aan een vergadering.



5. Klik op het kopje ''Bestanden'' om bij alle belangrijke bestanden te komen. Bij het mapje antwoordbladen plaats ik de dag na dat de les is gedaan de antwoorden. Er is door juf Annemiek een bewegingsplan toegevoegd aan bestanden. Maak hier gebruik van!




6. Zo vind je bij bestanden ook het mapje instructiefilmpjes. Mochten die erbij zitten, staat het in de weektaak. 




5. Heb je een vraag voor de juf klik op ''chat'', aan de linkerkant van de pagina.



Tot slot
Wij als team zijn hier en daar nog aan het ontdekken en experimenteren hoe we uw kinderen het beste thuis onderwijs kunnen bieden. Het kan daarom best zijn, als u meerdere kinderen op school hebt in verschillende klassen, dat de aanpak soms hier en daar wat verschilt. We hebben inmiddels al veel afspraken gemaakt en worden steeds handiger.
We wisselen ervaringen uit onderling en geven elkaar tips en proberen samen met elkaar, met u en met de kinderen de beste manier te vinden voor thuis onderwijs.
Ook in de klas hebben we al aandacht besteed hoe wij Teams willen inzetten. Wat kan wel en wat niet? Hierdoor is het gebruik van teams al een stuk makkelijker geworden. We hebben toen afgesproken: Teams is voor schoolzaken. 

Voor vragen en/of opmerkingen, twijfel niet en mail me op bovenstaand email adres. 




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Huiswerk: 
In groep 7 krijgen de leerlingen wekelijks huiswerk mee. Dit is om ze om te leren gaan met plannen. We bespreken het elke vrijdag klassikaal en er wordt bijgehouden wie het in orde heeft. We oefenen momenteel met  werkwoordspelling. 




Tien minuten gesprekken (oudergesprekken)
Na de omgekeerde oudergesprekken bij de start van dit schooljaar, zijn in november de tien minuten gesprekken weer geweest. Alle ouders konden zich inschrijven en een aantal of werden uitgenodigd door mij. We zien elkaar minder op school, dus het is fijn om toch even elkaar te spreken.
De gesprekken waren prettig en het was fijn om te merken dat wat we in de klas zien, dit ook thuis wordt opgemerkt.  Mochten er nog bijzonderheden zijn, mail gerust. 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vakken op school
Taal
Vorig schooljaar zijn wij van start gegaan met een nieuwe methode voor taal en spelling: taalverhaal.nu. Zowel leerkrachten als leerlingen zijn zeer enthousiast! 

Elk hoofdstuk binnen Taalverhaal.nu start met een spannende verhaalanimatie via het digibord die de rode draad vormt binnen de leerlijnen. De animaties koppelen woord en beeld binnen de context van het verhaal. Daardoor onthouden leerlingen de betekenis beter.

Bij taal staat per twee lessen één leerlijn centraal en bij spelling één spellingcategorie per week. Een lesonderwerp krijgt de volle aandacht voordat je een nieuw onderwerp introduceert.

               

Spelling
BLOON is een methode-onafhankelijke manier van oefenen met spelling.

Bekijken
Lezen
Omdraaien
Opschrijven
Nakijken

B Het oefenen van spelling wint aan kracht als de leerling eerst het woord bekijkt en de spellingregel verwoordt. Eventueel kan deze regel worden opgeschreven.

L Hierna wordt het woord gelezen en laat de leerling de betekenis op zich inwerken. Wanneer woorden worden voorzien van betekenis of emotie, wordt de betrokkenheid van de leerling bij het woord vergroot. Dit heeft een positief effect op het juist spellen ervan.

O Het blad wordt omgedraaid. Hierdoor kan het woord niet worden overgeschreven en wordt de transfer gemaakt van het zichtbare woord naar het geheugen.

O Het woord wordt vanuit het geheugen geschreven. De hersenen worden daadwerkelijk geactiveerd, waardoor het woord en de spellingregel daadwerkelijk ingeoefend worden. Overschrijven is geen zinvolle spellingoefening.

N Door na te kijken leert uw kind kritisch te zijn op het gemaakte werk. Ook wordt zij in de gelegenheid gesteld te leren van gemaakte fouten.
 
Op losse kaartjes worden de woorden opgeschreven. Uw kind kan op deze manier zelf nakijken welke woorden goed geschreven zijn en welke nog geoefend moeten worden.
 
Andere manieren kunnen zijn:

- Noem een woord uit het woordpakket en laat uw kind vertellen bij welke regel dat woord hoort.

- Noem een woord uit het woordpakket en laat uw kind de regel die bij het woord hoort beschrijven. Het praten over de woorden is net zo belangrijk als het oefenen in het schrijven van de woorden.  Door de regels vaak te noemen, worden ze geautomatiseerd.

- Neem uw kind een kort dictee af en kijk dit samen na. Bespreek de fouten woorden. Bespreek samen (aan de hand van de spellingsregel) hoe het woord geschreven had moeten worden.
 
Laat uw kind het dictee geven en schrijf het woord zelf op. Laat uw kind nakijken. Maak regelmatig een foutje. Uw kind moet de spellingsregels toepassen om goed na te kunnen kijken.

- Laat uw kind andere woorden bedenken die bij de regel horen. Op deze manier oefenen ze ook andere woorden (die niet in het woordpakket staan maar wel bij de regel horen) goed te schrijven.

BLOON KUNT U OOK THUIS OP DE COMPUTER OEFENEN. U DIENT ZICH DAN ZELF AAN TE MELDEN. ZIE: http://www.bloon-methode.nl/bloon1/R2index.html

Woordpakket spelling
U kunt het woordpakket van spelling via onderstaande link opzoeken:
  • Spelling groep 7:
 Spelling woordpakketten 7


Begrijpend lezen
Iedere week doen wij begrijpend lezen via de methode Nieuwsbegrip met actuele teksten. Onderdelen van deze methode zijn:
  • voorspellen
  • onduidelijkheden ophelderen
  • vragen stellen over de tekst
  • samenvatten
  • verwijswoorden begrijpen
De kinderen kunnen de tekst en de opdrachten die gemaakt zijn mee naar huis nemen.

Technisch lezen
Het oefenen van technisch lezen bestaat uit het op tempo lezen van teksten en woordrijtjes met behulp van de methode Estafette.



Rekenen
Voor het vak rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode Wereld in Getallen. Naast de dagelijkse lessen oefenen de leerlingen de leerstof door het maken van opdrachten op de rekenweektaak. Daarnaast gebruiken we Bingel, die aansluit bij de methode. Na de eerste week past Bingels de opdrachten aan naar het niveau van elke individuele leerling. Deze zijn te vinden onder 'Eigen Taken'. 

Ook maken we in de klas dagelijks gebruik van Rekentuin. Rekentuin is een adaptief systeem, om kinderen altijd opgaven op het juiste niveau aan te bieden. Zo ervaart iedere leerling dezelfde mate van succes en uitdaging. De
leerlingen kunnen ook thuis op deze app, om zo nog extra te oefenen. 

 

Wereldoriëntatie
We werken met de nieuwe methode voor wereldoriëntatie: Blink. 
Ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren vormt de basis. Blink Wereld zet leerlingen aan om na te denken, en zelf te ervaren en ontdekken.
We wisselen de blokken en boeken af. Zo zijn we begonnen met Natuurkunde, gevolgd door Aardrijkskunde en momenteel werken we aan Geschiedenis. Deze volgorde blijven we zo aanbieden, zodat er binnen een week aan hetzelfde onderwerp kan worden gewerkt.  Dit schept overzicht en hierdoor kunnen we dieper in de lesstof duiken. 





Topografie 
Onderdeel van Blink is Topomaster. In groep 7 gaan we aan de slag met Europa. Eerst zijn allerlei oefeningen aan de beurt, gevolgd door een proeftoets. In het begin van het jaar wordt er per week een nieuwe onderdeel opengezet.  Zo kan iedereen bij blijven. Wanneer alle drie de onderdelen geweest zijn, is er een toetsweek met proeftoets en de tussentoets. In die week mogen de kinderen zelf inplannen om zelfstandig de toets te maken als ze er klaar voor zijn.  Wekelijks krijgen ze te horen wanneer er een nieuw onderdeel wordt opengezet. De leerkracht houdt bij hoe ver ze zijn en wat de resultaten zijn.



Engels
De leerlingen van groep 7 zullen dit jaar beginnen met Engels.  Tijdens de Engelse lessen zal gebruik worden gemaakt van de methode Real English. Hierbij leren de leerlingen Engels schrijven, spreken en verstaan. Vooral het Engels spreken is soms best nog wel spannend. Daarom houden we deze lessen erg laagdrempelig, zodat iedereen een leuke bijdrage kan leveren. 




Toetsen
De methodetoetsen blijven op school. De toetsen worden niet aangekondigd op de weblog. Wel op de weekplanning van de leerlingen zelf.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEBLOGGEDEELTE:
Nieuwtjes, Weetjes, Gebeurtenissen, etc... 
Het echte nieuws uit groep 7.


Welkom!
Aan alle ouders, verzorgers en leerlingen van groep 7: welkom op de weblog!  Hoewel we misschien allemaal nog denken aan een heerlijke zomervakantie, hebben de leerlingen van groep 7 alweer hun eerste week erop zitten.  Ik kijk zeer positief terug op de eerste week. Groep 7 is een gezellige, leergierige, hardwerkende en enthousiaste klas. We gaan er gezamenlijk een fantastisch jaar van maken!




Sinterklaas
vrijdag 5 december viert groep 7 Sinterklaas op school. Afgelopen week hebben de leerlingen lootjes getrokken. Ze kopen voor de betreffende leerling een cadeautje(s) ter waarde van 3,50 euro. De cadeautje(s) worden verpakt in een surprise met een leuke gedichtje erbij. 


Coronaperiode:
Helaas was het nu dan toch zover, school ging dicht. 
We hebben er alles eraan gedaan om alles zo goed mogelijk te regelen. Zoals jullie in de Parro ook hebben kunnen lezen, zijn we nu een aantal weken thuis en ben ik erg tevreden over hoe het gaat. Uiteraard is het even aanpassen, maar merk ik dat de kinderen het online werken vrij vlot onder de knie hebben. Ze weten alles te vinden en ik zie tijdens de instructies dat ze goed meewerken. De handjes en microfoons worden goed gebruikt en ze kunnen me vinden op de chat. Ik zie het oefenwerk online binnenkomen en kan goed bijhouden welke onderdelen we nog even gaan herhalen als we weer terug naar school mogen.
Ook begrijp ik heel goed dat het wel even wat vraagt van iedereen om nu ineens zoveel samen thuis te moeten zijn. Daarom hebben we de weektaak zo samengesteld dat de kinderen dagelijks aan de slag kunnen. Dit zijn lang niet alle werkjes die ze normaal gesproken ook dagelijks/ wekelijks doen. Dat is niet haalbaar. Voor ons niet om nog meer instructiemomenten in te plannen, maar ook niet thuis. Waar het werken aan de lessen soms toch wat langer duurt dan in de klas. Waar iedereen dagelijks druk bezig is een rustig werkplekje te vinden. Waar de apparaten om op online te werken gedeeld moeten worden. Thuis, waar ook gewone dingen nog doorgaan zoals huishouden, werk en ontspanning. 
We doen ons best, jullie de kinderen en ik. En dan is alles wat telt. 
Ondertussen duim ik hard mee zodat alles zo snel mogelijk weer 'normaal'  wordt!

Zodra er meer nieuws is zal dit met u gedeeld worden via Parro. 

Houd ook de nieuwsbrieven en Tiggeltjes in de gaten. 


> Inmiddels mogen we gelukkig allemaal weer naar school! 




Verkeersexamen:
Sinds de school weer open is zijn we weer gestart met de verkeerslessen. Inmiddels is alle lesstof aangeboden en hebben de kinderen kunnen oefenen met de oefenexamens online. 

Het theoretische verkeersexamen is geweest op 15-04-2021 en iedereen in groep 7 is geslaagd! 

Verdere informatie over het praktijkexamen volgt... 



Bezoek synagoge: we kregen in de voormalige synagoge les van historicus Romke Visser over de geschiedenis van de Joodse gemeenschap rond de jaren '40. Daar schreven we een brief aan fam. de Vries, uit naam van zijn oude buurjongen Henk Lijnema. Komende weken blijven we nog even werken aan het thema 'oorlogen'. 



Bezoek kunstkerk: In Warffum zijn we naar de KunstKerk geweest. Groep 7 kreeg de workshops dans/ drama en houtbewerken. We hebben genoten! De kinderen hebben fantastisch samengewerkt en met veel plezier leuke dingen gedaan. Ik mocht hier als leerkracht een dagje van meegenieten. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overige info:
Hieronder staan links en documenten te vinden zoals het werkstuk maken en info met betrekking tot het V.O.


Met de onderstaande link kun je het formulier "Werkstukken maken op de Tiggeldobbe" openen.

Werkstukken maken op de Tiggeldobbe


Voortgezet onderwijs

Voortgezet Onderwijs (voor ouders die zich in groep 7 al willen oriënteren of open avonden willen bezoeken)


Hieronder de links naar de websites van een aantal VO scholen in de buurt:
 


Belangrijke links overgang naar Voortgezet onderwijs

www.cito.nl zoek op ouders (veel informatie bij veelgestelde vragen door ouders)